سازمان عفو بین الملل:

اسرائیل با منع حضورخبرنگاران خارجی در غزه جنایاتش را پنهان می‌کند

اسرائیل با منع حضورخبرنگاران خارجی در غزه جنایاتش را پنهان می‌کند

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که رژیم صهیونیستی با جلوگیری از ورود خبرنگاران خارجی به فلسطین اشغالی به‌ویژه غزه، تلاش می‌کند جنایات خود علیه غیرنظامیان و نسل‌کشی را پنهان کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که رژیم صهیونیستی مانع ورود تیم‌های خبرنگاران خارجی به اراضی فلسطینی اشغالی، به‌ویژه غزه، می‌شود تا به مخفی کردن زوایای جدید جنایات و نسل‌کشی خود علیه غیرنظامیان در غزه ادامه دهد.

این سازمان در یک کنفرانس خبری که روز جمعه در مرکز خود در تونس با عنوان «صدای فلسطین… نغمه‌های آزادی و ندای حقوق انسانی» برگزار کرد، به تشریح این موضوع پرداخت.

احمد کرعود، عضو سازمان عفو بین‌الملل، در این کنفرانس گفت: «جلوگیری رژیم اشغالگر اسرائیل از ورود خبرنگاران خارجی به اراضی فلسطینی، به‌ویژه نوار غزه، با هدف پنهان کردن جنایات انجام‌شده علیه غیرنظامیان و نقض‌های شدید که به حد نسل‌کشی می‌رسد، صورت می‌گیرد».

کرعود اظهار کرد که «خبرنگار در فلسطین نه تنها گزارشگر اخبار، بلکه شاهد عینی رویدادهاست و بنابراین، هدف رژیم اشغالگر از ممانعت ورود خبرنگاران این است که آنان شاهد فجایع ارتش اسرائیل نباشند.»

وی همچنین به شهادت بیش از ۱۶۰ خبرنگار فلسطینی به دلیل هدف قرار دادن آن‌ها از سوی رژیم اشغالگر اشاره کرد و افزود که تعداد دیگری نیز دچار جراحات، ناپدیدی یا بازداشت شده‌اند.

پس از شهادت «محمد الطنانی»، عکاس شبکه الاقصی، در اوایل این هفته، دفتر رسانه‌ای دولت در غزه روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد که تعداد خبرنگاران فلسطینی شهید به ۱۷۶ نفر از زمان آغاز نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در سال گذشته رسیده است.

الطنانی در حال پوشش دادن جنایات رژیم اشغالگر در اردوگاه جبالیا در شمال غزه بود که به همراه همکارش «تامر لبد» مجروح شد و همچنین در حال ثبت محاصره‌ای بود که بر ساکنان اعمال می‌شود.

در طول یک سال از نسل‌کشی، نهادهای فلسطینی و بین‌المللی نسبت به هدف قرار دادن تیم‌های خبرنگاری توسط ارتش رژیم صهیونیستی در غزه هشدار داده‌اند، این جنایات با وجود این اتفاق می‌افتد که آن‌ها جلیقه‌های مطبوعاتی و کلاه‌های رسانه‌ای بر تن دارند.

در سپتامبر گذشته، فیلیپ لازارینی، کمیسر کل سازمان «اونروا»، از خبرنگاران و رسانه‌های بین‌المللی درخواست کرد تا از همکاران خود در غزه حمایت کنند و برای فشار آوردن بر رژیم صهیونیستی به منظور اجازه ورود تیم‌های خبری به غزه برای گزارش‌گیری آزادانه تلاش کنند.

در زمینه هدف قرار دادن خبرنگاران توسط رژیم اشغالگر، سازمان «کمیته حمایت از خبرنگاران» آمریکایی، روز پنجشنبه بیانیه‌ای صادر و حملات نیروهای صهیونیستی به خبرنگاران در سال گذشته را محکوم کرد.

جودی گینسبرگ، مدیر اجرایی این کمیته، در بیانیه‌ای گفت: «با بیش از ۲۰ سال حملات مداوم علیه خبرنگاران بدون هیچ پیامدی، ارتش اسرائیل به ادامه این جنایات مجوز داده شده است.»

این کمیته که مقر آن در نیویورک است، از عدم اقدام «اسرائیل» برای تحقیق درباره «حمله نیروهای اسرائیلی به خبرنگاران در جنوب لبنان در ۱۳ اکتبر ۲۰۲۳» ابراز نارضایتی کرد. این حمله منجر به شهادت عصام عبدالله، عکاس خبرگزاری رویترز، و جراحت ۶ نفر دیگر شد.

در نوامبر گذشته، رژیم اشغالگر «فرح عمر» خبرنگار شبکه المیادین و «ربیع المعماری» عکاس آن را در منطقه مثلث طیر حرفا - الجبین در مرز لبنان و فلسطین هدف قرار داد که منجر به شهادت آن‌ها شد.

این کمیته اشاره کرد که «با وجود گذشت تقریباً یک سال از این حمله، هنوز هیچ‌کسی مسئول این حادثه یا قتل‌های مشابه خبرنگاران نشده است.». همچنین، اعلام شد که «ارتش اسرائیل تاکنون هیچ تحقیقی در مورد قتل حتی یک خبرنگار اعلام نکرده است».

این کمیته افزود که تحقیقاتی که نیروهای «یونیفل» در مارس گذشته انجام دادند، نشان داد که «یک تانک اسرائیلی به وضوح خبرنگارانی را که قابل شناسایی بودند، هدف قرار داد و این نقض قوانین بین‌المللی است.» این کمیته همچنین اشاره کرد که «اسرائیل حمله‌ای عمدی علیه خبرنگاران انجام داده است.»

کد خبر 6254366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha